Paula Walta (choreografe/artistieke leiding)
Paula maakt, meestal in combinatie met andere kunstdisciplines, persoonlijke, intieme en directe dansvoorstellingen die geschikt zijn voor een divers publiek. Als choreografe laat zij zich in haar werk met name inspireren door de fundamenten van ons bestaan: water, aarde, een hart als een fort, opgegraven herinneringen, sprookjes, een nestgevoel, relaties, communicatie, strijd, liefde, macht en angst, dood en leven…. Het gaat om bekende elementen die ons allemaal raken, in welke vorm we er ook mee te maken hebben. Vaak plaatst zij deze in een nieuwe, poëtische, intrigerende, en onbekende omgeving. Bij het maken van een voorstelling gaat Paula vaak uit van een thema en koppelt dat met de mogelijkheden en persoonlijkheid van de dansers. Klik hier voor een biografie van Paula.
Biografie
Paula Walta (1965) studeerde in 1987 af aan de HKA, afdeling dans. Daarna danste zij in verschillende producties, waaronder twee jaar bij De Nieuwe Danserije in Breda en in twee choreografieën van Aino Merits bij Danslab Amsterdam. Vanaf 1990 werkte Paula 's zomers bij het Trajekt Theater o.l.v. Wiepke Poldervaart en leerde zo theater op locatie kennen. Zij speelde o.a. in ‘Sughty’ (1990-1991), ‘Windhuisjes’ (1992-1993), ‘Wormen’ (1994-1995) en speciale locatieprojecten zoals op de EXPO 1992 in Sevilla, het Maltafestival in Polen en in fort Rammekes in Vlissingen. Verder maakte zij bij Danswerkplaats Arnhem een aantal eigen choreografieën: ‘De Heer B Te Z’ met live muziek en tekst van Marc Buijs (1991), ‘Zingen In De Regen’ (1993), waarvoor zij ook met super 8-filmpjes werkte. Paula Walta werkte mee aan verschillende performances van de groep Private Thoughts In Public Places, o.a. met ‘Eat, Life, Whole’ een samenwerkingsproject voor kunstenaars uit de diverse disciplines op het gebied van eten en kunst in Amsterdam. In 1995 maakte zij de korte film ‘Heilig Huisje’ over het werk van beeldend kunstenaar Pieter van de Pol tijdens het Oerolfestival op Terschelling . Deze samenwerking leidde in 1996 tot de oprichting van de stichting Beeldend Dans Theater Telder. Samen maakten zij de voorstellingen ‘Sterk Water’ (1996), ‘De Aardappeleters’ (1998), ‘De Grond Van Mijn Hart’ (2000) en ‘Hebban Olla Vogala Nestas’(2003) . Daarnaast maakte zij vele producties voor amateurs en in 1999 maakte zij ‘Fluctuations’ voor de HKA. In 2000 maakte zij de gedanste opening van het Bentwoud, met drie dansers op een grote berg aarde. Als soliste trad zij op in performances als ‘Bezonken Rood’ (2001), ‘Koffers Vol’ voor het ‘Crème de la crème’-festival in het Haags Congrescentrum (2002, 2003), ‘Underseas’ (2004) en ‘De Expeditie’ (2005). In 2005 maakte zij met Telder de choreografie voor de productie 'Blauwbaard' tevens de opening van de Dansweek in Gelderland. In 2006 maakte zij de choreografie 'Op De Vlucht' in theater De Aldenhof in Nijmegen en een danssolo voor de Bosnische danseres Enisa Halilovic i.s.m. het Nimweegs Wijktheater. Dit was onderdeel van een 'theater en route' in een flat in Malburgen tijdens het Nijmeegse festival Circus Colourfull City. In 2007 deed zij de opening van het Rijnboog Project (Arnhem) en performances voor de installatie ‘Perpetuum Mobile’ van Pieter van de Pol en Arild Veld. Tijdens Sonsbeek Theater Avenue 2008 maakte zij een preview van de productie ‘Onder de tafel’, dat in 2009 festivals aandeed. Tevens maakte Telder twee Community arts projecten, op locatie in Amsterdam en Arnhem. In beeld en dans zocht Telder samenwerking met musea, en maakte projecten in het Westfries Museum in Hoorn en het Valkhof Museum in Nijmegen. Ook het voetbalveld was een vruchtbare locatie: in 2009 kwam ‘Soccerdance’ uit, i.s.m. St. Beleven en de opleiding Dans van ROC /Rijn IJssel.
Met diverse doelgroepen maakt zij Community Art projecten zoals een danssolo voor de Bosnische danseres Enisa Halilovic i.s.m. het Nimweegs Wijktheater. Andere Community Art projecten deed zij in het Noorderpark in Amsterdam, in Klarendal in Arnhem en diverse ouderenprojecten in Arnhem, Oosterbeek en Groesbeek tussen 2008 en 2018. Sinds 2017 zorgt Paula voor een van de zes producties met dans en muziek bij Kunst met Mekaar, waar mensen met verschillende zorgvragen aan meedoen. Sinds 2013 maakt Paula veel performances voor wandeltochten, zoals de Airbornewandeltocht in Oosterbeek en de Fjoertoer op Terschelling en in Egmond aan Zee (2013 t/m 2018). In beeld en dans zocht Telder samenwerking met musea, en maakte vele projecten in het Westfries Museum in Hoorn, het Kröller Müller Museum, Museum Arnhem en Museum Het Valkhof in Nijmegen, vaak in samenwerking met dansstudenten van ArtEZ (2008 t/m 2018). Sinds september 2016 volgt Paula de Master Theatre Practices aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Een voorstelling die uit haar research naar verstilling voortkwam was Ontmoeten, in de tuin van Museum Arnhem. In december 2017 ging TelderLAB: Staging Time in Museum Het Valkhof in première, in samenwerking met kunstenaarscollectief Waterlanders en danseressen van Arnhemse Meisjes.
Pieter van de Pol (beeldend kunstenaar)
Kunst is voor Pieter een zoektocht in zichzelf naar wat authentiek is, wat geen compromis aangaat. Hij gebruikt vaak tekst als beelddrager, vaak fictief en onleesbaar. Zijn figuratieve figuren gaan over stilte. Tekst staat daar lijnrecht tegen over. Dit spanningsveld intrigeert Pieter. Klik hier voor een biografie van Pieter.
Pieters biografie
Pieter van de Pol (1954) studeerde tot 1990 aan de HKA te Arnhem, afdeling Vrije Kunst. Na deze studie werkte hij mee aan het samenwerkingsproject Oost Europa passage van absurdist Chaim Levano, waar toneel, muziek en beeld een gelijkwaardig onderdeel vormden. Daarna heeft hij het beeld ontworpen voor o.a. de experimentele modeshows van de HKA, afdeling mode in 1991 en 1992. Dit deed hij in samenwerking met Guus van Geffen (De Trust). In 1993 werkte hij als ontwerper bij jeugdtheatergroep De Verbeelding aan de productie ‘Toen Niemand Iets Te Doen Had’ en bleef verbonden aan De Verbeelding doordat hij affiches ontwierp ‘Alice’ (1994), ‘Over de Berg’ (1994), ‘Peter Pan’ (1996) en ‘La Da Di Boom’ (1997). Voor twee affiches werd hij genomineerd voor De Nederlandse Afficheprijs. Verder had hij verschillende exposities als beeldend kunstenaar, o.a. ‘Dagtekening’ bij galerie Zijlstra in Arnhem en deed hij mee aan een kunstroute op het Oerolfestival met zijn ‘Heilig Huisje’. In 1995 participeerde hij in het project ‘Eat, Life, Whole’. In 1995 maakte hij het lichtplan voor locatieproductie ‘Blauwbaard & Vrwn’ van choreografe Paula Walta, waarna hij in 1996 samen met haar stichting Beeldend Dans Theater Telder oprichtte. Samen maakten zij de voorstellingen ‘Sterk Water’ (1996), ‘De Aardappeleters’ (1998) en ‘De Grond Van Mijn Hart’ (2000). In 2001 begon hij met impressieschilderen op diverse locaties. In 2002 ontwierp hij het beeld voor de productie ‘Hebban Olla Vogala Nestas’ van Telder. Daarnaast maakte Pieter voor CC De Kubus in Lelystad het beeld Beschermengelen (2003). Ook maakte hij naam als tekenaar en schilder in de exposities: ‘Voortekens’ (Zevenaar, Liemers museum 2002) en ‘Too Sad Too Tell You’ (Vught, 2004). Van het live-schilderen bij de ‘Messaia Van Handel’ had hij een expositie in de kerk van Lochem (2004). In 2005 ontwierp Pieter het beeld voor de productie Blauwbaard. In 2006 gaf hij, in samenwerking met grafisch vormgeefster Aukje Gorter, vorm aan het project 'Lingezeege' van de Provincie Gelderland. In september 2007 maakte hij voor de Provincie samen met beeldend kunstenaar Arild Veld zijn ‘Perpetuum Mobile’. Tevens maakte hij beeldend werk o.a. voor het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem. In 2008 ontwierp hij het beeld voor ‘Onder de tafel’ en de kostuums voor ‘Soccerdance’.